DAGBOG: De ældste årgange på Fjerritslev Skole har nedfældet deres tanker under corona, da den fysiske undervisning var sat på pause. Teksterne er blevet samlet i en fysisk bog, hvor eleverne kan læse om kammeraternes liv

FJERRITSLEV: Hvordan har de unge egentlig haft det under corona?

Det spørgsmål ville man gerne forsøge at besvare på Fjerritslev Skole. Her fik eleverne til opgave at skrive tekster, imens de var sendt hjem fra skolen.

Teksterne skulle på en eller anden måde dokumentere og beskrive deres liv. Hvad eleverne ikke vidste var, at skoleleder Pernille Hovaldt havde planer om, at de mange bidrag skulle samles i en bog.

- Der stod i aviser og blev sagt meget i nyhederne om, hvordan de unge har det. Men nu ved vi, hvordan de har haft det, siger Pernille Hovaldt.

Indblik i andres liv

Bogen, ”Tanker - i en coronatid” på over 500 sider, fik alle eleverne udleveret i sidste uge, og nu kan de sætte sig ned og se, hvordan deres klassekammerater har haft det igennem den seneste tid.

Der blev bladret meget ivrigt i bøgerne for at finde egne tekster, og der blev læst i kammeraternes bidrag.

Der er mange fællesnævnerene i bogen i form af om kedsomhed, problemer med lektier og opgaver, timer brugt foran Netflix og sammen med vennerne i Fortnite og andre computerspil, men mest af alt er nok savnet af klassekammeraterne, vennerne og familien, man ikke har kunnet møde hver dag.

For en flok af eleverne på 7. årgang, som NORDJYSKE talte med, har det været lidt underligt at dele tankerne om corona med andre.

- Det var underligt at skrive det hele ned, men det er fint, at man kunne komme ud med det, siger Nanna Marie Christensen

- Det er lidt underligt at skrive det man har følt ned, og det er underligt at læse det nu og tænke tilbage på det, siger Maria Christophersen.

Sport, aftaler med vennerne og konfirmationer, der er blevet rykket eller aflyst fylder en del.

For selvom man kan klare rigtig meget digitalt, og der har været virtuel undervisning, så har de unge savnet at se deres venner hver dag.

- Det har været træls at være væk fra håndbold. Savnet vennerne og kampene, siger Nanna Marie Christensen.

- Endelig begyndte vi at vinde kampe, og så stoppede vi. Det hele har føltes som en lang sommerferie med begrænsninger, siger Maria Christophersen.

For Asger Mikkel Svenningsen og Tamino Georg Krüger er der blevet brugt meget tid foran computeren for at holde kontakten med vennerne både med skolearbejde og computerspil

- Det har været ret vigtigt at holde kontakten der. Man har ikke lavet ret meget ud over at snakke og spille med venner, siger Tamino Georg Krüger.

- Man har sovet længe hverdag og set rigtig meget Netflix også, siger Asger Mikkel Svenningsen.

Laura Bech havde ligesom de flere andre valgt at skrive sin tekst som en dagbog.

- Jeg har skrevet om, hvordan jeg havde det, mine rutiner og hvordan jeg gjorde med todo-lister for det, jeg skulle nå, siger Laura Bech.

Det var ikke kun skidt at være sendt hjem for hende, men skolen var savnet.

- Det var ikke så stresset, mere ro og mere tid til lektier. Men det er meget rart at være tilbage på skolen, for jeg føler, man lærer mere af at være her, siger Laura Bech.

Laura Bech synes, bogen er en god ide, og det var de andre elever også meget enige i, mens de sad og bladrede igennem kammeraternes tanker i bogform.

- Det er lidt sjovt at bladre i bogen for at se, hvad andre og tænkt og hvordan de har haft det, siger Asta Bisgaard.

Føle stolthed over teksterne

For skoleleder Pernille Hovaldt overrasker det ikke, at der er mange fællesnævnere blandt eleverne.

Hun er stolte over elevernes bidrag, og hun er glad for, at det er blevet til en fysisk bog. Så eleverne også kan føle, at det var en væsentlig opgave, de fik stillet i klasserne.

- Jeg kan godt lide ideen om, at det ikke bare krølles sammen og smides ud som en normal dansk stil. At det er blevet til noget bestandigt, og vi på den måde tager elevernes tanker seriøst, ved at vi har gjort noget ekstra ud af det, siger Pernille Hovaldt.

Hun håber på, at eleverne og deres forældre vil kigge i bogen både nu og senere i livet, så de husker tilbage på den her tid.

- Jeg håber, de åbner bogen og husker tilbage på det senere. At de få fornemmelsen af, at det var en betydningsfuld opgave, og at vi har forståelse for, at det ikke altid har været nemt at være sendt hjem. At eleverne skal være stolte af det arbejde, de har lavet, siger Pernille Hovaldt.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...