NATURENS DAG: Eleverne i 0.-2. klasse rykkede en hel dag ud i det fri for at mærke naturen med hænder, ører, næse og mund

ØREBRO: I ugen op til Naturens Dag søndag 8. september benyttede Ørebroskolen sig af muligheden for at flytte undervisningen ud af klasseværelserne for at lade børnene i 0.-2. klasse opleve naturen med alle sanser.

»Mærk Naturen« var netop temaet for det undervisningsmateriale, som Friluftsrådet og Danmarks Naturfredningsforening havde udarbejdet til landets skoler og daginstitutioner, og Karin Bach Andersen, der er lærer i faget natur og teknik, havde sammen med fire kolleger udvalgt seks forskellige aktivitetsoplæg til skoledagen i det fri.

Det hele foregik på shelterpladsen lige over for skolen, og dagen vekslede mellem sol og regnbyger, så børnene også på den måde fik lov at mærke naturen i al sin mangfoldighed.

− Vi er vant til at være ude i al slags vejr, bemærker Karin Bach Andersen. På voksensiden havde hun følgeskab af børnehaveklasselærer Helle Nørager, skolepædagog Charlotte Pilgaard, børnehavepædagog Mette Røge og pædagogmedhjælper Rita Møller Nielsen.

Shelterpladsen med tilhørende lille skov og sø giver utallige muligheder for udfoldelse.

− Vi bruger den rigtig meget, tilføjer Karin Bach Andersen.

Børnene fik i løbet af dagen lejlighed til komme tættere på naturens hemmeligheder gennem de enkelte stationer rundt om på pladsen. Et »naturfølebarium« gav anledning til at gætte, mærke og huske forskellige ting fra naturen, og i spillet »Naturfølsom« gjaldt det om at kaste en kogle eller sten hen på en stor dug, opdelt i forskellige naturkategorier, og hvis koglen eksempelvis landede på »blød«, skulle eleven ud for at finde noget blødt i omgivelserne.

På stationen »Mit yndlingstræ« var der tale om at udvælge sig et træ med bind for øjnene – mærke og dufte det – og så kunne genfinde træet, når bindet var taget væk. Børnene kunne også meditere lidt ved at lægge sig på ryggen og iagttage skønheden ved et højt egetræ.

I »Bioblitz« gjaldt det om at indsamle insekter og sortere dem i forskellige kategorier for derefter at sætte dem under mikroskop og få billedet op på en computerskærm til nærmere undersøgelse.

Ligeledes var der »Naturbingo«, hvor opgaven var at gå rundt og finde flest mulige af de naturelementer, som var afbildet på en bingoplade.

Dagens finale gjaldt at skabe et kunstværk ud af forskellige materialer fra naturen – og med børnene selv som en del af kunstværket!

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...