Bilisme: Nord Profil har de forgangne måneder været i fuld sving med at opgradere vejen sikkerhedsmæssigt med autoværn

Nord Profil har de forgangne måneder været i fuld sving med at opgradere vejen sikkerhedsmæssigt med autoværn.

- Det arbejde er vi dog ikke helt færdige med, da vi har ventet på en VVM-screening af området ved Vejlerne, siger Kristian Larsen Nørgaard, projektleder hos Vejdirektoratet. VVM står for vurdering af virkninger for miljøet.

Det er ikke på hele strækningen, hastighedsgrænsen øges.

- Det kommer ikke til at ske ved større kryds og ved Vesløs, siger Kristian Larsen Nørgaard.

Smal passage

Der er sat autoværn op langs dele strækningen, og nogle steder er der sat autoværn op i begge sider af vejen. Det er blandt andet sket lige øst for Østerild - kort før Vesløs Huse. Lige præcis det område er man ekstra opmærksom på fra Vejdirektoratets side; Vejen er blevet smal. Kommer der en modkørende bil over i ens vejbane, kan man ikke benytte rabatten for at undvige.

- Vi er opmærksom på strækningen, for vi synes også, at den er blevet for smal. Grunden til, at autoværnene er sat så tæt på vejen, er af hensyn til kabler i jorden. Autoværnene bliver jo banket ned i jorden, siger Kristian Larsen Nørgaard.

Det skal dog ikke gå ud over sikkerheden på vejen, og derfor vil man nu undesøge strækningen nærmere.

Rumlerille

Man nøjes ikke med autoværn langs hovedvej 11 - rumleriller bliver der også lavet. Der er i forvejen rumleriller på visse dele af strækningen.

- Vi laver rumleriller både i midten og langs siderne på de dele af den 27,5 kilometer lange strækning, hvor hastighedsgrænsen sættes op til 90 km/t, siger Kristian Larsen Nørgaard.

Rumlerillerne skal få bilisterne til at blive i deres egen vognbane.

- De er gode til at undgå mødeuheld, hvor der er frontalkollision, og eneuheld, hvor man kører af vejen. De har stor effekt, og så er de billige at lave, siger Kristian Larsen Nørgaard.

Arbejdet med rumleriller begynder i løbet af få uger, det skal dog koordineres med andet asfaltarbejde, så tingene bliver gjort i den rigtige rækkefølge.

Cyklister og andre bløde trafikanter er fortsat velkomne på strækningen, og der er også skabt en én meter bred kantdækning.

- Der skulle være plads til dem, siger Kristian Larsen Nørgaard.

Der er i forvejen ikke mange cyklister på strækningen, og Kristian Larsen Nørgaard tror ikke, at hastighedsøgningen kommer til at skabe flere uheld, hvor der er bløde trafikanter involveret.

Farlig strækning

Strækningen mellem Fjerritslev og Østerild er kendt for at være en farlig strækning med mange uheld. Det skyldes fart, for vejen indbyder til at køre stærkt, da der er få sving og ofte et godt overblik. Opmærksomhed mod mobiltelefonen og spirituskørsel sætter også deres negative præg i statistikken.

Sidst der skete en voldsom ulykke på strækningen var i november 2019 ved Østerild, hvor to blev dræbt.

- Ved at vi øger hastighedsgrænsen til 90 km/t gør ikke, at den gennemsnitsfart, der bliver kørt på strækningen, stiger proportionalt med ti km/t. Vores erfaringer siger, at gennemsnitsfarten vil stige med langt mindre en ti km/t, siger Kristian Larsen Nørgaard.

Det var tidligere transportminister Ole Birk Olesen (LA), der godkendte, at hastighedsgrænsen blev ændret til 90 km/t.

- Vi øger mobiliteten, hvor det er forsvarligt, så folk kan komme hurtigere frem. Det er både til glæde for dem og for samfundet, lød argumentet fra den daværende transportminister.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...