I 2019 skal promoveringen af Nordjylland fordobles

JAMMERBUGT: Markedsføring af Nordjylland skal fordobles i 2019. Det er den nye strategi ”Fælles retning for nordjysk turisme”, der sætter retningen for arbejdet. Strategien er i juni 2018 vedtaget af alle 11 nordjyske kommuner i regi af Business Region North Denmark, og den nye direktør for VisitNordjylland Ann Marie Søborg Karkov er nu i gang med at føre den ud i livet:

- Jeg har fået et meget præcist opdrag fra Business Region North Denmark og dermed de 11 nordjyske kommuner i form af en ny og ambitiøs vækststrategi for nordjysk turisme. Hovedopgaven for VisitNordjylland er i al sin enkelhed at øge omsætningen, antallet af overnatninger samt dermed at generere nye arbejdspladser i Nordjylland, forklarer hun.

Hun havde i sidste uge inviteret til møde i nordjysk turisme, hvor planerne for blandt andet markedsføring af Nordjylland i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Holland og Storbritannien blev præsenteret. Alle 11 destinationsselskaber var repræsenteret ved deres turistchefer eller -direktører og markedsføringsansvarlige, og der blev lagt op til en væsentlig nytænkning af den fælles indsats for at trække flere turister til Nordjylland:

- Alle nordjyske turismeaktører er enige om, at vi skal have vendt udviklingen. Det vil vi gøre ved at intensivere samarbejdet og ved at øge markedsføringsindsatsen både kvalitativt og kvantitativt. Vi tager blandt andet de nyeste databaserede markedsføringsmetoder i brug samtidig med, at vi fordobler budgettet, fortsætter hun.

Konkret øges markedsføringsbudgettet fra 15 millioner kroner i 2018 gradvist til 50 millioner kroner i 2021. 70 procent af budgettet skal dækkes af erhvervet, mens de resterende 30 procent finansieres af det offentlige.

- Det er ikke en fordobling af markedsføringsbudgettet alene, der kan vende udviklingen. Det bliver helt afgørende for turismen i Nordjylland, at alle trækker i arbejdstøjet, og ikke mindst at vi arbejder sammen og trækker på samme hammel. En turist i Nordjylland gavner altså hele regionen og ikke kun den kommune eller destination, hvor turisten overnatter. Derfor skal vi først og fremmest have øget antallet af turister og dermed den samlede omsætning, slutter Ann Marie Søborg Karkov.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...