Skolegang: På 6. årgang på Fjerritslev Skole har eleverne i to uger arbejdet med at forme og beskrive deres ”drømmeklasseværelse”

Coronatiden er og har været en hård tid for mange, og der er meget, der fortsat ikke er, som det plejer at være. På Fjerritslev Skole tror vi på, at det er vigtigt, når man har været igennem en hård tid, at man forsøger at finde ud af, hvad vi kan lære af den hårde tid.

Sådan fortæller Pernille Hovalt, der er skoleleder på Fjerritslev Skole.

Hun fortæller videre:

- På 6. årgang har eleverne i to uger arbejdet med at forme og beskrive deres ”drømmeklasseværelse”. De skulle tage udgangspunkt i, hvordan det i Coronatiden har været at være og lære hjemme, og hvad der har betydet noget efter, at de er kommet tilbage i skole.

De har arbejdet med i en kreativ proces at fremstille deres klasseværelser af forskellige genbrugsmaterialer, og så har de formuleret et brev, hvor de har argumenteret for, hvorfor deres rum ser ud, som de gør.

Torsdag sad de alle klar ved deres borde til at fortælle skolelederen, hvad de havde lavet og hvorfor. Det var så dejligt at opleve, hvordan de engageret og velovervejet kunne fortælle om deres ideer. Og efterfølgende har det været en fornøjelse at læse deres breve:

”Vi har nu i de sidste uger arbejdet med vores drømmeklasse. Det har været rigtigt hyggeligt og sjovt, men også lidt svært. Det har nok været et af de fedeste projekter, jeg har lavet. Vi har tænkt over, hvordan vi bedst kunne lære i klassen. Der er kommet en masse fede ideer, men nogle af tingene kan vi nok ikke få!

… I klassen skal vi have et godt fællesskab og samarbejde. Det skal være en stor klasse – altså meget plads til at arbejde i. I frikvartererne skal der være en masse aktiviteter, så man er frisk og klar til lektier, når man kommer ind. Man skal møde senere og komme hjem tidligere, fordi så kan man koncentrere sig bedre og være klar til dagen i morgen”.

”Jeg har lavet lyserøde borde, fordi farven lyserød repræsenterer omsorg, medfølelse og kærlighed”.

”Jeg vil gerne have hæve-/sænkeborde fordi:

Hvis man er lidt urolig, kan man stå op og ryste benene.

Man får ikke ondt i ryggen af at sidde ned.

Når man skal stå op, forstyrrer det ikke.

Vi skal være max. 15 elever i klassen, fordi:

Der er ikke så meget larm i klassen.

Man kan nemmere koncentrere sig

Man skal ikke vente så lang tid på at få hjælp fra lærerne.

- Generelt har eleverne været optagede af, at det er godt ikke at være så mange i klassen og godt at have kortere skoledage – men også rigtig vigtigt med gode skolemøbler og masser af aktivitetsmuligheder, slutter Pernille Hovalt.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...